W środę 12 lipca w Urzędzie Miejskim w Głubczycach podpisano pierwsze umowy dotyczące realizacji inwestycji pn. „Rewitalizacja linii kolejowych nr 177, 294 Racibórz – Racławice Śląskie” w ramach Programu Kolej+
Tylko cztery samorządy podpisały umowy z liderem projektu – Urzędem Marszałkowskim w Opolu reprezentowanym przez Pana Szymona Ogłazę – na wykonanie dokumentacji rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Racibórz – Racławice Śląskie.
Szacowany koszt samej dokumentacji do ponad 19 mln złotych. Całość inwestycji opiewa na kwotę ponad 535 mln złotych (ponad pół miliarda zł). Takie są szacunki. Wkład własny samorządów miałby wynosić ponad 80 mln zł.
Termin realizacji zadania to lata 2023-2028.
Wkład własny związany z I etapem inwestycji (dokumentacją) zadeklarowały: Województwo Opolskie (684 893,61 zł), Powiat Prudnicki (147 496,48 zł), Gmina Głubczyce (499 219,56 zł), Gmina Pietrowice Wielkie (189 238,16 zł), Gmina Racibórz (525 153,43 zł) oraz firma Eko-Okna S.A. (900 000,00 zł). Całość daje kwotę w wysokości 2 946 001,24 zł.
Cel podstawowy projektu to poprawa dostępności do pasażerskiej komunikacji kolejowej dla Powiatu Głubczyckiego i rozwój linii kolejowych na terenie Województwa Opolskiego.
Planowane rozwiązania przy modernizacji:
- elektryfikacja (linia jednotorowa)
- prędkość maksymalna pociągów pasażerskich – 120 km/h
- korekta lokalizacji przystanku Ściborzyce Małe
- zmiana nazwy przystanku Lekartów na Samborowice wraz z korektą lokalizacji
- utworzenie nowych przystanków: Gadzowice, Cyprzanów, Wojnowice
- przebieg linii kolejowej: Racławice Śląskie – Ściborzyce Małe – Głubczyce Las – Gadzowice – Głubczyce – Bernacice – Baborów – Tłustomosty – Pietrowice Wielkie – Cyprzanów – Samborowice – Wojnowice – Racibórz Studzienna – Racibórz.
Dlaczego samorząd Powiatu Głubczyckiego nie przekazał pieniędzy na tą inwestycję?
Piotr Soczyński – starosta głubczycki
Wiele osób od samego początku brało udział w tym projekcie. Niewątpliwie minister Kowalski, minister Woś mają tu swoje zasługi, bo to za ich sprawą i za sprawą samorządów leżących na przebiegu tej linii, zostały podjęte działania. Te działania trwały ponad 2 lata. Od samego początku deklarację wsparcia w projekcie dał także samorząd Województwa Opolskiego. Niestety samorząd Województwa Śląskiego nie przystąpił do tego projektu. A podstawą dla tego projektu było utrzymanie przewozów pasażerskich na trasie Racławice Śląskie – Racibórz, a więc zadanie międzywojewódzkie. Świadczy to o tym, że nie wszystkie samorządy były tym projektem zainteresowane. My oczywiście od początku byliśmy zainteresowani udziałem.
Jednak pierwotne ustalenia były takie, że samorząd nie dołoży ani złotówki do wkładu własnego, który był szacowany wtedy na poziomie 10 mln zł.
W braku wsparcia projektu Powiat Głubczycki nie jest sam. Deklaracji takich nie udzielili: Powiat Raciborski, Gmina Baborów, Gmina Głogówek.
Przede wszystkim pieniądze publiczne nie powinny być wydawane na zachcianki – dodaje Pan Piotr Soczyński. – Jeżeli własnością linii kolejowej, jest spółka państwowa, jeżeli spółka państwowa będzie właścicielem zmodernizowanej linii a na tej linii będą jeździły pociągi samorządu województwa, a nie PKP, jeżeli samorząd województwa dodatkowo będzie musiał płacić za użytkowanie tej linii, to to są środki, które powinny znaleźć się na zabezpieczenie wkładu własnego. O te środki apeluję do ministra Kowalskiego.
Adam Krupa, burmistrz Głubczyc
W dniu dzisiejszym podpisaliśmy umowę dot. pierwszego etapu realizacji rewitalizacji linii kolejowej Racławice Śląskie – Racibórz. Gmina Głubczyce przystąpiła do tego projektu, zresztą Gmina od początku w tym uczestniczy. Zadeklarowaliśmy pomoc finansową, wkład własny w granicach pół mln zł.
Uważam, że jest to bardzo ważna rzecz. Po raz pierwszy pojawiła się realna szansa na to, że linia kolejowa może być reaktywowana. Ale w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu. Od początku była bowiem mowa o tym, że samorząd nie będzie się dokładał finansowo do tego przedsięwzięcia. Linię kolejową zawiesiła spółka państwowa i to ona powinna w moim przekonaniu sfinansować rewitalizację tej linii i przyłączenie jej do sieci kolei państwowych.
Mając jednak na względzie fakt, że jest to strategiczna inwestycja dla miasta i gminy Głubczyce, zdecydowałem się na to by wkład własny gminy zadeklarować i będziemy go realizować.
Chcę powiedzieć jedno, że jeżeli do tego dojdzie, mieszkańcy muszą mieć świadomość, że z wielu inwestycji w gminie trzeba będzie zrezygnować. My w odróżnieniu do wielu samorządów, które nie przystąpiły do realizacji tego projektu, mamy środki na dzień dzisiejszy, ale one nie są nieograniczone. Jeżeli wydamy na kolej, nie będzie na inne ważne dla naszego miasta inwestycje.
Bardzo żałuję, że nie udało się tego zrobić, co obiecywał Pan minister Kowalski, a mianowicie tego, że samorząd nie miał pokrywać kosztów realizacje ten inwestycji. Takie były deklaracje.
Niestety tak się nie stało. Miejmy nadzieję, że to finansowanie ograniczy się tylko do spraw dokumentacyjnych, a jak dojdzie do realizacji tej inwestycji, to znajdą się środki, które samorządy miały płacić a one się znajdą z jakiś innych środków, z budżetu państwa.
Tak czy tak, jakbyśmy na to nie popatrzyli, mnie absolutnie cieszy fakt, że rozpoczynamy ten projekt. Oby jak najszybciej została wykonana ta dokumentacja i oby jak najszybciej ta inwestycja została realizowana.
Redakcja TG