Remont Zamku Joannitów w Grobnikach

Wielkimi krokami zbliża się długo oczekiwany remont Zamku Joannitów w Grobnikach

0

TERMOMODERNIZACJA ZAMKU JOANNITÓW W GROBNIKACH

Rozmowa z sołtysem Grobnik Panem Pawłem Buczkiem

TG: Sołectwo Grobniki starało się wykorzystać budynek Pałacu pod działania związane z szeroko rozumianą kulturą, tą grobnicką ale też nie tylko. I ostatnimi czasy udało się dopiąć kolejny etap prac związanych z tym przedsięwzięciem, tematem. Gościem naszym jest Pan Paweł Buczek, sołtys Grobnik. Dzień dobry.

PB: Dzień dobry, witam.

TG: No więc proszę powiedzieć parę słów na temat Pałacu w Grobnikach. Na czym stanęły prace, bądź też nie. Jak to ruszyło, na jakim etapie jesteśmy aktualnie?

PB: No, chciałoby się powiedzieć, że kolejny etap formalny za nami. Mianowicie złożyliśmy dokumentację do starostwa z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Czyli komplet dokumentacji uzupełniony, poprawiony już – wielokrotnie zresztą – udało się nam złożyć. Mówię „nam”, ponieważ wnioskodawcą jest Gmina Głubczyce czyli burmistrz, a ja jestem pełnomocnikiem burmistrza w tej sprawie. Także działamy tutaj wspólnie. Udało się tę dokumentację, tak jak powiedziałem skompletować i w komplecie złożyć, także czekamy na pozytywną decyzję na budowę. I to jest ten taki „formalny” etap, który jest nieodzowny i potrzebny do rozpoczęcia przedsięwzięcia. A skądinąd już też równolegle, dostaliśmy potwierdzenie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, gdzie Fundusz potwierdza, że dostaliśmy dotację na ten cel. Także kwota ok. 3 mln zł została przeznaczona i zabezpieczona na ten cel, także te sprawy formalne myślę, że już mamy za sobą i teraz tylko następnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na to przedsięwzięcie.

TG: Co takiego się zmieni jeśli chodzi o Pałac, jego wygląd, przeznaczenie?

PB: Zmiany będą duże i nieduże. Nieduże tzn. zamek będzie w tym miejscu, w którym jest. Mniej więcej w tej samej bryle. Pamiętajmy, że piętra zamku zmieniały się z biegiem czasu. W tym remoncie dążymy do stanu z XIX w. a mianowicie trzeba w związku z tym dobudować jedno piętro dachowe, czyli wymienić cały dach na nowy, w którym będzie jeszcze jedno a w zasadzie półtora kondygnacji. I taki obiekt jest zaplanowany, taka jest dokumentacja. Dzisiaj w zamku istnieją 2 piętra. Parter i 1 piętro z dużą salą balową na górze. A po remoncie pojawi się jeszcze jedno piętro takie mieszkalne w dachu.

Zmieni się także funkcjonalność przedsięwzięcia. Kiedy zastanawialiśmy się nad wnioskowaniem i pozyskiwaniem środków na ten cel, to też zastanawialiśmy się nad funkcją tego miejsca, jak będzie wykorzystywany zamek w przyszłości. Dlatego dzisiaj cała akcja, cała inicjatywa i też tytuł projektu budowlanego nosi nazwę „Dom Pracy Twórczej”. I taka jest nasza idea, moja i burmistrza, żeby ten budynek w przyszłości służył wszystkim, którzy chcieliby prowadzić tam jakiekolwiek zajęcia. I takie powiedzmy najmniejsze, począwszy od zebrań wiejskich, od takich spotkań lokalnych po warsztaty i zajęcia grup dużych, nawet ponad 100 osobowych, które będą mogły tutaj przyjechać, zakwaterować się, wypełnić te cele z jakimi przyjechały. Czyli np. będzie można rehabilitować osoby niepełnosprawne, będzie można przeprowadzać warsztaty artystyczne, teatralne, muzyczne co tylko komu będzie potrzebne – ponieważ funkcjonalność tych pomieszczeń będzie bardzo duża.

Na parterze są i takie będą, dwie duże sale: Sala Rycerska i sala obok, które są dużymi, otwartymi przestrzeniami i będzie można tam dowolnie aranżować zależnie od tego co będzie akurat komuś do czego potrzebne. Na pierwszym piętrze zostanie też ta duża sala balowa, która funkcjonuje dzisiaj. Także praktycznie 1/3 powierzchni piętra to jest sala, która będzie jeszcze bardziej funkcjonalna. Będzie tam można przeprowadzać naprawdę bardzo duże przedsięwzięcia. Włącznie z pokazami, koncertami, z tego typu przedsięwzięciami. Myślę, że formuła jest na tyle otwarta, że kiedy ten budynek osiągnie już swoją świetność, a pamiętajmy, że jeszcze kilka dobrych lat musi potrwać zanim to będzie, to na pewno będzie on mógł być wykorzystywany na wiele różnych sposobów.

TG: Do kogo należy będzie się zwracać jeśli chodzi o chęć zorganizowania jakiegoś wydarzenia?

PB: O, to jest długa perspektywa. Myślę, że te formalności na pewno zostaną przez burmistrza i przez Urząd Miejski usystematyzowane. Pamiętajmy, że dzisiaj jesteśmy w pierwszym etapie przedsięwzięcia. Pierwszy etap polega na głębokiej termomodernizacji. Tak się nazywa wniosek, z którego dostaliśmy dofinansowanie. Przypominam, że jest to ok. 3 mln zł w 95% dofinansowane – czyli bardzo fajne, bardzo dogodne warunki. Aczkolwiek nie „załatwiają” mówiąc kolokwialnie, całości potrzeb tego przedsięwzięcia. W tym etapie zostanie wymieniony dach, zostanie wymienione źródło ciepła na pompy ciepła. Zostaną zrobione tynki, zostanie wymieniona stolarka okienno-drzwiowa, no i oświetlenie, izolacja, pomniejsze rzeczy związane z termomodernizacją. I to jest ten pierwszy etap.

Już poczyniliśmy starania i już wiedząc, że dostaniemy dofinansowane na ten pierwszy etap, już przygotowujemy się do następnego etapu, który będzie polegał na wykończeniu i wyposażeniu tego budynku i to będą następne miliony zł, które będą potrzebne na dokończenie tego przedsięwzięcia.

I w ostatnim etapie czeka nas też zagospodarowanie terenu wokół zamku czyli park zabytkowy również i bardzo ciekawa infrastruktura przyrodnicza dookoła zamku. I to jest przyszłość, która jest jeszcze nieokreślona. Tu będziemy jeszcze wnioskować o jakieś dofinansowania jeśli będą tylko możliwe. A wówczas, kiedy już obiekt będzie już dokończony na pewno te kwestie formalne będą też ujednolicone i myślę, że tutaj burmistrz wspólnie ze mną wymyślimy taką formułę, która będzie najlepsza dla nas wszystkich.

TG: No cóż. Pozostaje życzyć w takim razie jak najszybszej realizacji etapów tego projektu i tego przedsięwzięcia. Mam nadzieję, że już niedługo Grobniki staną się takim centrum kulturalnym i świetnym przykładem na to, że również sołectwo może wieść jakiś no powiedzmy prym jeśli chodzi o kulturę w regionie.

PB: No można by nawet powiedzieć, że wracamy do źródeł, bo za czasów w zasadzie od XII-XIII w. kiedy Zakon Maltański osiedlił się w Grobnikach, i tam, właśnie w tym budynku w zamku stworzył swoją komturię, no to ten taki ośrodek kulturalny, ośrodek rozwoju tych terenów był właśnie w Grobnikach i myślę, że tak trochę z przymrużeniem oka wracamy do tych korzeni maltańskich.

Ale tak poważnie mówiąc, oczywiście nie będziemy się tutaj prześcigać w prymie kulturalnym. Myślę, że w ogóle Głubczyce i obszar Płaskowyżu Głubczyckiego jest bardzo bogaty w takie miejsca i takie ośrodki kultury. Ale też mam świadomość, że to przedsięwzięcie to jest kolejny etap, który dzisiaj zakańczamy – automatycznie rozpoczynamy następny, wiedząc że jeszcze przede mną i przed nami wiele problemów, wiele zagadkowych tematów do rozwiązania. Mam też w pamięci to, co do tej pory udało się zrobić i te problemy, które czasami znikąd się mnożyły, czasami gdzieś tam powstawały nowe tematy, ale to tylko po to, żeby je rozwiązać i żeby się z nimi mierzyć. Jak najbardziej nie można się poddawać.

Tutaj też od razu, cały czas z tyłu głowy mam fakt, że w zasadzie bardzo wiele czynników wskazywało na to, że ta inwestycja nie ma prawa powodzenia. Bardzo dużo było takich, powiedzmy przeszkód prawie nie do udźwignięcia. Włącznie z tym, że musieliśmy drugi raz tworzyć dokumentację budowlaną, ponieważ już na etapie ukończonej dokumentacji okazało się, że musieliśmy zmienić bryłę dachu, co w zasadzie przebudowało całą dokumentację. I tutaj wielkie, wielkie podziękowania i dla burmistrza i dla urzędników i w ogóle dla wszystkich, którzy współpracowali w tym projekcie, że udało się jakby drugi raz na nowo tę dokumentację zrobić. Tak trzeba powiedzieć.

Cieszę się, że się nie poddaliśmy i że doprowadziliśmy ten etap do końca i myślę, że z następnymi etapami tego przedsięwzięcia, które tak ogólnie można nazwać jako taką pełną rewitalizację zamku, uda się w przeciągu najbliższych kilku lat dokończyć.

TG: Panie Pawle. Pozostaje złożyć gratulacje jeśli chodzi o wytrwałość w realizacji tego projektu, ale również powodzenia na dalszą część. Niech to się wszystko bardzo fajnie zakończy i zacznie funkcjonować.

PB: I na pewno jeszcze nie raz będziemy się spotykać w tych tematach około zamkowych i będziemy sobie tutaj za pośrednictwem portalu czy za pośrednictwem mediów opowiadać i przekazywać mieszkańcom Głubczyc i okolic jak się te prace mają. Mam nadzieję, że niebawem uda się pochwalić następnym, jakimś ciekawym przedsięwzięciem w tym temacie.

TG: Dziękuję za rozmowę.

PB: Dziękuję również.

Poprzedni artykułRzecz Powiatowa / 2021 marzec (nr 027)
Następny artykułDeratyzacja w kwietniu
Wydarzenia, newsy, wywiady, fotorelacje z gminy Głubczyce. Portal współpracuje z miesięcznikiem "Głos Głubczyc" i TV Pogranicze. TwojeGlubczyce.pl to Twój portal regionalny! Jeśli masz informację o ciekawym wydarzeniu, napisz! kontakt@twojeglubczyce.pl tel.: +48 600 806 804