Klarnet, puzon czy saksofon? A może fortepian lub skrzypce? Jak co roku w maju dziesiątki dzieci i ich rodziców zastanawiają się jaki instrument wybrać i co trzeba zrobić aby nauczyć się na nim grać. Pomimo pandemii w Państwowej Szkole Muzycznej w Głubczycach trwa nabór kandydatów do klas pierwszych

…dzięki słuchaniu oraz graniu dzieci stać́ się̨ mogą̨ nie tylko muzykami, ale przede wszystkim dobrymi ludźmi o czystych sercach…

Shinichi Suzuki 

A może muzyka?

Zbliża się koniec roku szkolnego, który tym razem był dość szczególny. Wielu rodziców i uczniów zastanawia się ile potrwa powrót do szkolnej rzeczywistości jaką znamy sprzed epidemii, jak spędzimy wakacje, ale też jak będzie wyglądał początek nowego roku szkolnego. Tym bardziej, że dla niektórych uczniów będzie to zarazem początek nauki w nowej szkole.

Co roku duża dzieci i młodzieży postanawia rozpocząć swoją muzyczną przygodę wybierając ukochany instrument, na którym od września będzie uczyć się grać w szkole muzycznej.

To zainteresowanie muzyką i grą na instrumentach jest całkowicie zrozumiałe i uzasadnione. Czymś co przyciąga uczniów do naszej szkoły to zapewne możliwość zdobycia cennych umiejętności, którymi można pochwalić się przed klasą lub rodziną. Występ na scenie to rzeczywiście wspaniałe doświadczenie, które pomaga w procesie kształtowania poczucia własnej wartości. Umożliwia również wzmacnianie odwagi, a samo przygotowanie do prezentacji na scenie wymaga wytrwałości, cierpliwości a zatem kształci wolę i charakter dziecka.

Zajęcia w szkole muzycznej są dla uczniów też okazją do aktywnego spędzenia czasu w gronie rówieśników co niewątpliwie ma bardzo korzystny wpływ na ich rozwój społeczny. Warto wymienić tu różnego rodzaju zajęcia zespołowe i grupowe – między innymi zespoły instrumentalne, big-band, chór – odbywające się w składach od kilku – do kilkunastosobowych. Uczestnictwo w tych zajęciach uspołecznia, przeciwdziała uczuciu samotności i sprzyja podejmowaniu współdziałania i współpracy.

Równie cennym, niespotykanym w innych szkołach doświadczeniem jest relacja z nauczycielem instrumentu na zasadzie mistrz – uczeń. Tylko w szkołach muzycznych dzieci uczestniczą w indywidualnych zajęciach, podczas których cała uwaga nauczyciela skupiona jest na uczniu. To zapewnia indywidualizację nauczania, dostosowanie metod i tempa pracy do wrażliwości dziecka, jego wieku i predyspozycji.

Być może nie wszyscy rodzice zdają sobie sprawę z wielu innych korzyści płynących z bliskiego kontaktu z muzyką. Trudno wymienić wszystkie. Badania wykazują, że profesjonalna aktywność muzyczna wspiera rozwój inteligencji. Pomaga więc w osiąganiu lepszych wyników również w innych dziedzinach – rozwiązywaniu zadań matematycznych, nauce czytania, rozwoju mowy.

Warto wspomnieć o wpływie jaki nauka w szkole muzycznej wywiera na rozwój emocjonalny dzieci – stają się znacznie bardziej empatyczne, dojrzałe, zrównoważone i komunikatywne. Sam bliski kontakt z muzyką rozładowuje napięcie emocjonalne, niepokoje i lęki. A przecież edukacja muzyczna to również uwrażliwienie na piękno, rozwój wyobraźni i możliwość zaspokojenia naturalnej potrzeby ekspresji u dzieci.

W dzisiejszych czasach oczekuje się̨ od młodych ludzi rozpoczynających życie zawodowe przede wszystkim kreatywności, myślenia innowacyjnego, pracy zespołowej. Niestety, tych umiejętności dzieci nie zdobędą w szkole ogólnej, gdzie sposoby i treści nauczania podporządkowane są̨ temu, by uczeń́ był w stanie sprostać́ ujednoliconym sprawdzianom i testom. Szkoła muzyczna jest tu wyjątkiem – jest miejscem sprzyjającym rozwojowi tego w czym nasze dzieci są̨ dobre – ich zainteresowań i pasji. Fakt obcowania z materią artystyczną pozwala, by mogła dojść́ do głosu i rozwijać́ się̨ ich nieskrepowana wyobraźnia i naturalna, twórcza ciekawość́.

Wszystkich zainteresowanych, którzy od września chcieliby rozpocząć przygodę z muzyką zapraszamy do odwiedzenia strony www.psm.glubczyce.info.

Agata Kopyto

Bibliografia:

  • Poradnika dla rodziców dzieci rozpoczynających naukę̨ w szkołach muzycznych Piotra Dylewskiego i Jarosława Mirkiewicza, wyd. CENSA 2014
  • Dlaczego warto kształcić́ się̨ w szkole muzycznej? Barbary Wojtanowskiej-Janusz, wyd. CEA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wprowadź swoje imię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.