Obecnie sprawa jest na etapie Ministerstwa Infrastruktury i GDDKiA w Warszawie. Właśnie zatwierdzany jest plan budowy 100 obwodnic w Polsce. Centrala GDDKiA otrzymała plany budowy obwodnic ze swych oddziałów regionalnych. Oddział Opolski także złożył taką listę. Na liście tej są uwzględnione projekty obwodnic Grobnik i Głubczyc, i to na dość wysokich miejscach (4 i 5).

Są one procedowane osobno, ale należy je traktować jako całość. Łączy je ok. kilometrowy fragment wybudowanej ponad 5 lat temu obwodnicy Głubczyc, który jest częścią drogi wojewódzkiej 416 i właśnie skończył się okres trwałości projektu z którego była budowana, można ją zatem przekazać GDDKiA. W dokumentach oba odcinki obwodnic wyglądają bardzo podobnie kosztorysowo. Są to odcinki o długości ok. 2,5 km bez większych elementów infrastrukturalnych (jedynie przepusty), wycenione wstępnie na ok. 40 mln każdy.

Uważam, że jest bardzo wiele argumentów merytorycznych przemawiających za budową tych obwodnic. Postaram się przedstawić najważniejsze z nich

– mówi Sołtys Grobnik, Paweł Buczek.

  1. DK 38 prowadzi od Reńskiej Wsi, czyli nowego ronda na DK 45, przez Głubczyce, do granicy państwa z Republiką Czeską w Pietrowicach Głubczyckich. Obecnie przejście graniczne na tej drodze dostępne jest wyłącznie dla samochodów osobowych, ponieważ droga po Czeskiej stronie prowadziła przez centrum Krnova. To się jednak diametralnie zmieni, ponieważ Czesi od 2018 roku budują dużą, ok. 8 kilometrową obwodnicę Krnova, czyli drogi 57, po północno – wschodniej (polskiej) stronie. Planowany termin zakończenia prac, to 2021 rok, następnie w 2022 roku zrobią przedłużenie tej obwodnicy w kierunku na Bruntal, czyli do drogi 45. W 2023 r. mają wykonać brakujący, kilometrowy odcinek łączący obwodnicę z granicą państwa i wówczas przejście graniczne w Pietrowicach Głubczyckich stanie się największym, pełno tonażowym przejściem granicznym w Województwie Opolskim.
  2. Dzisiaj DK 38 przebiega przez centrum Głubczyc, a kończąc obwodnicę miasta można skorzystać z tego, co zrobił i zainwestował Zarząd Województwa Opolskiego przejmując fragment obecnej obwodnicy.
  3. DK 38 przebiega przez całą wieś Grobniki przez ok 1,5 km. Jest to na pewno jedyna miejscowość w województwie Opolskim, a może i w Polsce, przez którą przebiega droga krajowa, a w której biegu nie ma ani metra chodnika. Nie ma także żadnego przejścia dla pieszych. Na domiar tego wieś Grobniki jest w całości wpisana do rejestru zabytków jako “układ urbanistyczny i ruralistyczny”, a ponadto układ zabudowy jest zwarty, droga meandruje, w poboczu znajdują się obiekty infrastruktury elektrycznej, telekomunikacyjnej oraz drenaże, przepusty i rynsztoki. GDDKiA uznała że budowa chodników, a co za tym idzie również przejść dla pieszych w miejscowości jest NIEMOŻLIWA.
  4. Dzisiaj, zgodnie z danymi GDDKiA przez Grobniki przejeżdża ok. 2000 samochód na dobę, po drodze o minimalnej dopuszczonej szerokości jezdni (6,5 m.) zakończonej z obu stron rynsztokami, po której również poruszają się piesi. Brzmi to niewiarygodnie, a zimą sytuacją jest jeszcze bardziej ekstremalna, ponieważ śnieg zostaje na skraju drogi bo nie ma go gdzie przesunąć. Taka sytuacja generuje bardzo wiele niebezpiecznych sytuacji i bez reakcji niechybnie doprowadzi do tragedii. Jest to też powód do wstydu dla Opolskiego Oddziału GDDKiA której pracownicy i dyrekcja wielokrotnie podkreślali pilną potrzebę rozwiązania tej sytuacji.
  5. Wieś Grobniki położona jest w dolinie, co sprawia, że droga położona jest na dużej ilości przepustów, w większości przedwojennych, których remonty lub odtwarzanie kosztuje GDDKiA i będzie kosztowało znaczne środki (jeden przepust to ok. 400 000 zł.).
  6. Burmistrz Głubczyc zadeklarował na piśmie, że przekaże nieodpłatnie grunty potrzebne do realizacji w/w obwodnic, a jest to znaczna część powierzchni potrzebnej do realizacji, oraz wyraził wolę partycypowania w kosztach dokumentacji.
  7. Korzystając z danych GDDKiA oraz z danych statystycznych można wyliczyć, że w momencie uruchomienia przejścia pełno tonażowego, ruch na DK 38 może się zwiększyć do ok. 4 000 samochód na dobę, a kiedy przybędzie samochodów ciężarowych stan techniczny domów przyległych do drogi drastycznie się pogorszy, chociaż już jest fatalny, co niechybnie zakończy się pozwami o odszkodowanie. Sytuacja mieszkaniowa ludzi żyjących w domach usytuowanych bardzo często kilka metrów od drogi lub wręcz w granicy drogi stanie się dramatyczna. Przy takim natężeniu i obecnym stanie infrastruktury życie w Grobnikach stanie się bardzo trudne i niebezpieczne, a jest to jedna z najliczniejszych wsi w Gminie Głubczyce (ok. 700 mieszkańców). We wsi znajduje się Szkoła Podstawowa i Przedszkole, Kościół Parafialny, sklepy i inne obiekty użyteczności, a mieszkańcy – szczególnie dzieci – często poruszają się pieszo.
  8. Budując obwodnicę Grobnik i łącząc ją z obwodnicą Głubczyc będzie można poprawić kardynalny błąd Urzędu Marszałkowskiego, który jako inwestor nie wziął pod uwagę i zupełnie odciął możliwość pieszego, bezpiecznego poruszania się na trasie Grobniki- Głubczyce (1,5 km) przecinając ją rondem bez przejścia dla pieszych. Dzisiaj piesi poruszają się tam pasem ruchu razem z pojazdami.
  9. Udrożnienie DK 38 omijając Grobniki i Głubczyce spowoduje, że znikną jedyne i ostatnie tego typu przeszkody w całym biegu tej drogi. Fakt, że poprzez DK 45 łączy się ona z autostradą A4 i to, że geograficznie jest to najkrótsza i najdogodniejsza droga z Opolszczyzny i zachodniej części Aglomeracji śląskiej w kierunku Czech, Austrii, południowych landów Niemiec i dalej na południe Europy, powoduje, że znacząco będzie można obniżyć natężenia ruchu, szczególnie na opolskim odcinku Autostrady A4, co może być bardzo istotne w obliczu pilnej potrzeby rozładowania tego ruchu na odcinku opolskim, który zbliża się do poziomu krańcowego, a problem ten pilnie zauważa i zgłasza Opolski oddział GDDKiA.
  10. W ubiegłym roku GDDKiA zainwestowała w poprawę infrastruktury drogowej na odcinku Pietrowice Gł. – granica państwa kwotę ok. 11 mln. zł. W najbliższych latach planuje zainwestować kolejne ok. 50 mln. na odcinku Głubczyce – Pietrowice Gł. Planuje także remonty przepustów w całym biegu drogi tak, żeby wszystkie były zgodne z normami, co przy braku w/w obwodnic i tak na niewiele się zda.
  11. Fakt, że Głubczyce jest jedynym miastem powiatowym w Województwie Opolskim pozbawionym czynnej linii kolejowej oraz to, że droga krajowa 38 jest najważniejszą drogą komunikacji z resztą kraju powoduje, że poprzez tak znaczne niedogodności w komunikacji samochodowej w postaci braku w/w obwodnic mieszkańcy Gminy Głubczyce oraz Powiatu Głubczyckiego są prawdziwie wykluczeni komunikacyjnie. Taki stan wpływa też bardzo niekorzystnie na ekonomię całego regionu skutecznie utrudniając funkcjonowanie przedsiębiorstw i zniechęcając inwestorów, a i tak sytuacja nie jest łatwa z racji dużego oddalenia od stolicy województwa, innych ośrodków miejskich czy węzłów autostradowych.

Argumentów jest naprawdę wiele i aż dziw bierze, że nikomu do dziś nie udało się załatwić tego problemu, tym bardziej że wiąże się on z dość niskimi jak na budżet GDDKiA nakładami finansowymi.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wprowadź swoje imię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.