Planujesz ciążę? – zadbaj o prawidłową dietę i styl życia

0

Narodziny dziecka to jeden z najważniejszych jak i najwspanialszych momentów w życiu każdej osoby, która świadomie podejmuje decyzję o powiększeniu rodziny


Przed narodzinami kupujemy wyprawkę, robimy remonty w mieszkaniu, reorganizujemy nasz dom pod kątem tego maleńkiego człowieka, którego tak bardzo wyczekujemy. Decydując się na dziecko zabezpieczamy się materialnie, aby naszemu maleństwu niczego nie brakowało, przygotowujemy się również duchowo, ale czy brana jest pod uwagę jedna z najistotniejszych spraw jaką jest odpowiednia dieta?

Dlaczego prawidłowe odżywianie przed zajściem w ciążę jest tak istotne?

Organizm kobiety jest miejscem, gdzie będzie rozwijało się nowe życie, pełnić więc będzie najbardziej istotną rolę. Ale odżywianie mężczyzny, jego styl życia i aktywność fizyczna również jest bardzo istotna, ponieważ ma wpływ na jakość męskiego nasienia.

Najważniejsze elementy jakie należy zrobić przed zajściem w ciążę to:
1) OCZYŚCIĆ I ODŻYWIĆ ORGANIZM – każdy z nas ma inny czas detoksykacji organizmu, czyli usuwania toksyn. Oczyszczanie trwa co najmniej 3 miesiące,

2) UZUPEŁNIĆ NIEDOBORY WITAMIN I MINERAŁÓW – naturalne uzupełnienie witamin oraz mikroelementów np. folianów, żelaza, aby w czasie ciąży nie zabrakło ich zarówno dziecku jak i mamie. Kobieta musi mieć odpowiednią ilość sił w okresie ciąży, ale również na poród i wychowywanie wyczekanego potomstwa,

3) UREGULOWAĆ MASĘ CIAŁA – uregulowanie masy ciała posiada duże znaczenie dla zdrowia, gdyż nieprawidłowa waga ciała (najczęściej występująca nadwaga i otyłość) może być czynnikiem wyzwalającym różne choroby m.in. cukrzycę typu II, cukrzycę ciążową, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia owulacji, problemy gastryczne, obrzęki i wiele innych nieprawidłowości, które mają wpływ na efektywność starań o dziecko jak i jego prawidłowy rozwój w okresie płodowym,

4) ZADBAĆ O STAN JELIT – wsparcie jelit, regeneracja kosmków jelitowych wpływa znacząco na poprawę wchłaniania substancji odżywczych. Bez prawidłowego wchłaniania nie mamy możliwości przyswojenia w odpowiednich ilościach witamin i mikroelementów. Jemy po to, żeby odżywić organizm i dostarczyć mu wszystkich niezbędnych składników, a nie tylko po to, aby zaspokoić uczucie głodu. Dobrze trzymać się zasady włączając warzywa do każdego posiłku, a owoce zjadać jeden, maksymalnie dwa razy dziennie jako odrębny posiłek. Te podstawowe założenia z góry sprawią, że dieta zacznie być coraz bardziej czysta,

5) ZREGENEROWAĆ MIKROFLORĘ JELIT – odbudowa prawidłowej mikroflory jelitowej wspomaga układ immunologiczny – odpornościowy naszego organizmu. Aby układ ten mógł prawidłowo chronić organizm matki jak i dziecka m.in. przed szkodliwymi patogenami, drobnoustrojami i antygenami, należy zadbać o jego stan włączając do diety warzywa kiszone, kombuchę – napój z grzybka herbacianego działający probiotycznie. Zawiera on liczne kwasy organiczne, m.in. kwas octowy, mlekowy i glukonowy, witaminy z grupy B, kwas askorbinowy (witamina C) i składniki mineralne, takie jak cynk (jest go najwięcej), magnez,wapń, żelazo i miedź.

Niejednokrotnie warto włączyć probiotyki jak i prebiotyki w postaci suplementów szczególnie, gdy w nieodległym czasie stosowana była antybiotykoterapia.

Jak zatem przygotować się do poczęcia dziecka? Od czego zacząć?

Dbając o przyszłość planowanego dziecka przed jego poczęciem należy zastosować czystą i zbilansowaną dietę pozbawioną przetworzonej i przemysłowej żywności, w odpowiednich ilościach z zachowaną regularnością przyjmowanych posiłków.

Warto skupić szczególną uwagę na jakość pożywienia, jego pochodzenie i świeżość. Należy prowadzić higieniczny tryb życia z odpowiednią dawką aktywności fizycznej włączając ruch na powietrzu. Najbardziej optymalna częstotliwość to 3-5 razy w tygodniu w umiarkowanym tempie np. spacery, bieganie, rower, pływanie, grupowe zajęcia ruchowe.

Oprócz unikania substancji chemicznych w pożywieniu, należy również zwrócić uwagę na ilość substancji chemicznych stosowanych w dniu codziennym np. kosmetyki konwencjonalne zamienić na te na bazie wyciągów roślinnych bez parabenów, zamiast „ciężkiej chemii” środków czystości wprowadzić naturalną alternatywę np. w postaci sody oczyszczonej i kwasku cytrynowego; generalnie unikać bezpośredniego kontaktu z nimi, gdyż substancje szkodliwe przenikają przez skórę do naszego organizmu.

W trosce o planowane potomstwo warto zacząć od stworzenia mu odpowiednich warunków do rozwoju już od pierwszych dni życia w życiu płodowym.

Alina Babińska

Bibliografia:
1) „Żywienie niskowęglowodanowe i suplementacja w ciąży”, dr n. med. Tomasz Dangel, wyd. Tomasz Dangel, 2016
2) „Dieta, a zdrowie prokreacyjne”, dr n. med. Agnieszka Bień, Uniwersytet Medyczny w Lublinie, W-wa 2013
3) „Programowanie żywieniowe - wpływ odżywiania kobiet w ciąży na zdrowie dziecka”, H. Pudło, M. Respondek, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 2016

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wprowadź swoje imię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.