Obwodnica Grobnik

0
Grobnicka DK 38 / 漏聽fot. M.聽Kitka

Brak chodnik贸w i przej艣膰 dla pieszych, stara infrastruktura, w膮ska droga a przede wszystkim niebezpiecze艅stwo dla mieszka艅c贸w to g艂贸wny pow贸d, dla kt贸rych rozwa偶ana i proponowana jest 鈥瀘bwodnica鈥 Grobnik


Argument贸w za takim rozwi膮zaniem jest znacznie wi臋cej. 鈥 m贸wi Pawe艂 Buczek, radny miejski i by艂y so艂tys Grobnik. Brak formalnych, powojennych wznowie艅 dzia艂ek gruntowych skutkuje konsekwencjami utrudniaj膮cymi przebudow臋 jakiejkolwiek instalacji na terenie Grobnik. Naniesione na mapy punkty podzia艂u grunt贸w s膮 nieodzowne przy pracach budowlanych. Ca艂o艣膰 komplikuje tak偶e nadz贸r konserwatora zabytk贸w. W rejestrze tym znajdujemy w Grobnikach wpisy szczeg贸lnego przyk艂adu uk艂adu urbanistycznego i ruralistycznego.

Opaska drogowa

Idea 鈥瀘paski drogowej鈥 dla Grobnik spotka艂a si臋 z przychyln膮 opini膮 i dzia艂aniem burmistrza G艂ubczyc, Pana Adama Krupy. Wystosowa艂 on pismo, w kt贸rym proponuje partycypacj臋 gminy w kosztach budowy i pomoc w przygotowaniu dokumentacji grobnickiej 鈥瀘bwodnicy鈥. Pokonanie problem贸w legislacyjnych by艂o te偶 tematem naszych rozm贸w, je艣li chodzi o przekazanie grunt贸w gminnych. Chodzi o przekazanie drogi polnej na t膮 obwodnic臋 i ew. wykupienie grunt贸w. Og贸lnie rzecz ujmuj膮c, burmistrz zaproponowa艂 szeroko id膮c膮 wsp贸艂prac臋.

Rondo i ruch pieszych

Drugi temat to temat ronda pomi臋dzy Grobnikami a G艂ubczycami. Nie ma na nim przej艣cia dla pieszych. Przypominam, 偶e Grobniki oddalone s膮 od G艂ubczyc o zaledwie 1,5 km 鈥 ruch pieszych pomi臋dzy miejscowo艣ciami jest znaczny. Zosta艂a dodana wi臋c kolejna bariera w komunikacji pomi臋dzy miejscowo艣ciami. Budowniczy ronda nie przewidzia艂, 偶e b臋d膮 tamt臋dy przechodzi膰 piesi 鈥 dlatego rondo nie ma przej艣cia. Burmistrz podobnie wykazuje dobr膮 wol臋 i ch臋膰 partycypowania w dokumentacji chodnika pomi臋dzy G艂ubczycami a Grobnikami, a wi膮偶e si臋 to ze stworzeniem r贸wnie偶 bezpiecznego przej艣cia dla pieszych na rondzie g艂ubczyckiej obwodnicy.

W lutym tego roku zosta艂o wys艂ane pismo z dokumentacj膮 zdj臋ciowa do GDDKiA w Opolu. Zasugerowano w nim rozwi膮zanie w postaci opaski, obej艣cia komunikacyjnego dla Grobnik.

Istniej膮cym przyk艂adem mo偶e pos艂u偶y膰 odcinek drogi krajowej nr 45 przebiegaj膮cej wzd艂u偶 Poborszowa na drodze krajowej 45 Opole 鈥 Racib贸rz. Miejscowo艣膰 ta podobna jest uk艂adem do Grobnik. W jej przypadku zastosowano w艂a艣nie takie rozwi膮zanie omijaj膮ce teren zabudowany. Droga wewn膮trz wsi jest wtedy drog膮 lokaln膮, chodniki mo偶na robi膰 wedle mniej restrykcyjnych norm, bez wytycznych GDDKiA. W przypadku Grobnik oznacza艂oby to, 偶e mo偶na si臋 zastanawia膰 czy planowany chodnik ma by膰 po jednej, czy drugiej stronie, jak膮 ma mie膰 szeroko艣膰. Mieliby艣my mo偶liwo艣膰 manewru ze wzgl臋du na zmian臋 statusu drogi z krajowej na lokaln膮.

Na bezpieczn膮 drog臋 krajow膮 z chodnikami i przej艣ciami dla pieszych w Grobnikach tak naprawd臋 nie mamy miejsca!
Ka偶dy rozs膮dnie my艣l膮cy fachowiec wie, 偶e stworzenie chodnika w Grobnikach w obecnej sytuacji gdzie przebiega przez nie droga krajowa, jest praktycznie niemo偶liwe. W gr臋 wchodzi mn贸stwo problem贸w i wielu zarz膮dc贸w. Gmina G艂ubczyce, zak艂ad energetyczny, telekomunikacja i Wojew贸dzki Konserwator Zabytk贸w. Ca艂a miejscowo艣膰 wpisana jest do rejestru zabytk贸w jako 鈥瀠k艂ad urbanistyczny i ruralistyczny鈥, czyli ca艂y ci膮g komunikacyjny. Wpisu dokonano w 1964 roku i obowi膮zuje do dzi艣.

W臋ze艂 gordyjski

Je艣li wi臋c rozmawiamy z lud藕mi zorientowanymi w tym temacie (zarz膮dcami drogi), to Dyrekcja ma 艣wiadomo艣膰 nierealno艣ci stworzenia chodnik贸w. Z jakiego powodu? Przede wszystkim legislacyjnego. W Grobnikach przy drodze jest w膮sko. Na domiar z艂ego, tak naprawd臋 nie wiemy gdzie s膮 ustanowione granice domostw, posesji. Te granice przy drodze krajowej nr 38 (ul. G艂ubczycka 鈥 Gliwicka) s膮 niewznowione. Umownie mo偶na ustali膰 i zak艂adamy, 偶e granica jest na p艂ocie, ogrodzeniu, czy na 艣cianie budynku 鈥 ale 鈥渄e facto鈥 granica nie jest wskazana geodezyjnie od czas贸w osadnictwa powojennego.

Takie wznowienie jest niewykonane, czyli nie wiemy gdzie ko艅czy ci臋 prywatna posesja a zaczyna droga, a tym samym nie wiemy, od kt贸rego miejsca nale偶y mierzy膰. Przepisy m贸wi膮, 偶e droga krajowa musi mie膰 minimum 6,5 m szeroko艣ci jezdni a chodnik min 2 m. Czyli potrzebujemy 8,5 m drogi z chodnikiem minimum 鈥 a wiemy 偶e tam jest jeszcze obustronny rynsztok. Nawet je艣li zaplanujemy chodnik po jednej stronie a rynsztok zamienimy na kanalizacj膮 burzow膮 podziemn膮, to po drugiej stronie ten rynsztok powinien by膰. Rzeczywisto艣膰 jest taka, 偶e w niekt贸rych miejscach ju偶 go nie ma.
鈥濴ogika鈥 obecnej sytuacji jest taka, 偶e nie ma teraz 偶adnej infrastruktury, nie ma chodnika, przej艣膰 dla pieszych i jest OK, jest w porz膮dku 鈥 a w momencie je艣li mia艂oby co艣 tam powsta膰 s艂u偶膮c poprawie bezpiecze艅stwa, to wtedy nie spe艂nia norm, jest nie w porz膮dku i jest niebezpiecznie.

Bezpieczniej i zgodnie ze wszystkimi normami jest je艣li ludzie chodz膮 po ulicy? Czy tak musi by膰?

Temat co jaki艣 czas wyp艂ywa, a argumentacja rzecznika Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych jest niezmiennie taka sama, 偶e nat臋偶enie ruchu na drodze 38 jest niedu偶e i w zwi膮zku z tym poprawa tej sytuacji jest bezzasadna poniewa偶 nale偶y inwestowa膰 w miejsca gdzie ruch jest wi臋kszy. Mo偶na si臋 oczywi艣cie zgodzi膰 z tym zdaniem, cho膰 w r贸偶nych momentach nat臋偶enie ruchu na tej drodze jest wi臋ksze, szczeg贸lnie w weekendy, gdzie s膮 powroty i wyjazdy pracownik贸w. Panuj膮cy ruch jest wtedy g艂贸wnie ruchem samochod贸w osobowych. Nie mo偶na si臋 jednak zgodzi膰 z z za艂o偶eniem, 偶e bezpiecze艅stwo, zdrowie i 偶ycie mieszka艅c贸w jest mniej wa偶ne ni偶 nat臋偶enie ruchu! Tymczasem Grobniki s膮 jedyn膮 miejscowo艣ci膮 w wojew贸dztwie opolskim, w ci膮gu drogi krajowej, w kt贸rej nie ma ani metra chodnika, nie m贸wi膮c o przej艣ciu dla pieszych!

Statystyki a bezpiecze艅stwo

Droga krajowa nr 38 ko艅czy si臋 na granicy Pa艅stwa. Obowi膮zuje tam zakaz ruchu samochod贸w ci臋偶arowych. Jednak Krnov (CZ) inwestuje w obwodnic臋. Problem z ruchem ci臋偶arowym by艂 tak naprawd臋 zawsze po stronie czeskiej, poniewa偶 droga dojazdowa do granicy z Polsk膮 jest bardzo w膮ska. W przypadku gdy Czesi swoj膮 drog臋 zmodernizuj膮, zrobi膮 obwodnic臋 i doprowadz膮 j膮 do granicy naszego Pa艅stwa, gdy puszcz膮 ruch ci臋偶arowy 鈥 b臋dziemy mie膰 wtedy znaczny problem, bo ruch si臋 drastycznie zwi臋kszy. I co wtedy zrobimy? Co zrobi膮 Grobniki? Co zrobi GDDKiA?

To jest argument uderzaj膮cy oczywi艣cie w system statystyczny i gr臋 na czas. Dlaczego?

Prosz臋 zauwa偶y膰 鈥 czy bezpieczniej ma ten pieszy, kt贸ry chodzi po chodniku, kt贸rego mija 6100 samochod贸w dziennie (jak wed艂ug statystyk w okolicach Poborszowa), czy bezpieczniejszy jest ten, kt贸ry porusza si臋 jezdni膮, pomi臋dzy 2600 samochodami dziennie (jak w Grobnikach)?

Kto jest szcz臋艣liwszy i bezpieczniejszy? Logika z nat臋偶eniem ruchu w tym przypadku upada. Nie sprawdza si臋. A nast臋pny ewenement logiczny to taki, 偶e nie ma przej艣cia dla pieszych 鈥 poniewa偶 nie ma chodnika. Czyli mieszka艅cy nie do艣膰, 偶e poruszaj膮 si臋 razem z samochodami wzd艂u偶 jezdni, to jeszcze nie mog膮 jej bezpiecznie przekroczy膰.

艢wietny temat na happening w Grobnikach, ale i z tym by艂by problem. Zgodnie z prawem bowiem nawet protestowa膰 nie mo偶emy, bo nie ma przej艣cia dla pieszych, po kt贸rym mogliby艣my chodzi膰. Ewentualnie mo偶na by zorganizowa膰 procesj臋.

Logika ta jest powalaj膮ca i niesamowita. Je艣li na dzie艅 dzisiejszy nie ma chodnika 鈥 wtedy nie ma przej艣cia dla pieszych. Zgodnie z przepisami jest wszystko w porz膮dku. Jest dobrze! Je艣li mia艂by powsta膰 chodnik, ale w膮ski czy fragmentaryczny to by艂oby niebezpiecznie, bo nie spe艂nia艂by wymog贸w.

Dzie艅 dzisiejszy

Rzeczywisto艣膰 jest te偶 taka, 偶e od czas贸w przedwojennych (1938) droga ta, jej stan jest coraz gorszy. Dlaczego? Nat臋偶enie ruchu jest wi臋ksze, droga rozje偶d偶a si臋. Zosta艂a sztucznie poszerzona, opasana by艂a z 2 stron rynsztokami odprowadzaj膮cymi wod臋 deszczow膮. Dzisiaj stan jest taki, 偶e po stronie p贸艂nocnej rynsztok istnieje, lecz jest cz臋艣ciowo zdewastowany, natomiast po stronie po艂udniowej jest ju偶 zupe艂nie zasypany i zaasfaltowany. Mieszka艅cy jednej strony ulicy maj膮 notoryczny problem z zalewaniem posesji. Droga odwodniona jest tylko jedn膮 stron膮. Infrastruktura tej drogi jest w du偶ej mierze zniszczona i zdegradowana, wszystkie przepust贸w pod drog膮 to przepusty przedwojenne.

Dyrekcja aktualnie remontuje cz臋艣膰 z nich za kolosalne pieni膮dze. W ubieg艂ym roku wykonano przepust za 0,5 mln z艂, a rok temu zosta艂 wykonany przepust r贸wnie偶 w tej cenie. Matematyka jest taka, 偶e wyremontowanie pozosta艂ych przepust贸w, kt贸rych jest niema艂o, b臋dzie poci膮ga膰 za sob膮 kolejne miliony. Koniec ko艅c贸w infrastruktura odwadniaj膮ca i tak nie b臋dzie spe艂nia艂a swoich za艂o偶e艅, poniewa偶 trzeba mie膰 wykonan膮 reszt臋 infrastruktury odprowadzaj膮cej wod臋 do rzeki, a ta albo nie istnieje, albo nale偶y do prywatnych w艂a艣cicieli, kt贸rych nie spos贸b zmusi膰 do jej odtworzenia lub konserwacji.

Meritum. Wydano ju偶 milion, trzeba b臋dzie wyda膰 kolejne miliony a samochody i tak b臋d膮 je藕dzi艂y pomi臋dzy budynkami, bardzo ostrymi zakr臋tami bez chodnik贸w.

Mieszka艅cy ci膮gle b臋d膮 w niebezpiecze艅stwie, domy b臋d膮 p臋ka膰 i wali膰 si臋, ci臋偶arowe samochody z pobliskich zak艂ad贸w w G艂ubczycach i okolicach b臋d膮 je藕dzi膰 poniewa偶 jest to najwa偶niejsza droga wyjazdowa z miasta i gminy (linia kolejowa jest nieczynna) a efekt b臋dzie 偶aden! Woda nie b臋dzie skutecznie odprowadzana, droga b臋dzie w膮ska, bez chodnik贸w i przej艣膰 dla pieszych.

Problem mo偶e by膰 wi臋kszy

Trzeba naprawd臋 bardzo mocno zastanowi膰 si臋 nad alternatyw膮 w postaci obej艣cia drogowego Grobnik. Kiedy jeszcze powstanie obwodnica Krnova ruch si臋 zwielokrotni, a my nadal b臋dziemy tkwili w tej beznadziejnej stagnacji. Tym bardziej, 偶e nie jest to du偶y koszt w por贸wnaniu z inwestycjami, kt贸re s膮 i tak realizowane przez GDDKiA.

Ciekawa jest te偶 sytuacja, kiedy wydawa膰 by si臋 mog艂o, 偶e podstawowym argumentem w obecnej sytuacji jest brak 艣rodk贸w na inwestycj臋, a tym czasem w obr臋bie gminy G艂ubczyce, na tej samej drodze krajowej 38, bezpo艣rednio przy granicy pa艅stwa, poza terenem zabudowanym (w polach), uzgadniana jest wielomilionowa inwestycja GDDKiA, przez nikogo z mieszka艅c贸w nie wnioskowana, polegaj膮ca na BUDOWIE CHODNIKA.
Tego to ju偶 nie mo偶na poj膮膰.

Koszt “obwodnicy” czy bardziej opaski drogowej dla naszej wioski, z naszych szacunk贸w, to inwestycja rz臋du 6-8 mln z艂 (1,2 km drogi bez most贸w i innych skomplikowanych budowli drogowych), cho膰 oczywi艣cie fachowcy powinni si臋 tu wypowiedzie膰. Ale w por贸wnaniu z inwestycjami w samych Grobnikach, kt贸re musia艂y by by膰 wykonane, by艂oby to 艂atwiejsze, mniej skomplikowane je艣li chodzi o wykonanie, przede wszystkim realne, a co najwa偶niejsze alternatywa ta by艂aby najlepsza dla mieszka艅c贸w i kierowc贸w.

Wydaje mi si臋, 偶e jest to najrozs膮dniejsze pod wzgl臋dem ekonomicznym i spo艂ecznym rozwi膮zanie dla Grobnik.

Z Paw艂em Buczkiem rozmawia艂 Mateusz Kitka

ZOSTAW ODPOWIED殴

Please enter your comment!
Wprowad藕 swoje imi臋

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy膰 spam. Dowiedz si臋 wi臋cej jak przetwarzane s膮 dane komentarzy.