Uczniowie ZSM uczestniczyli  w warsztatach z zakresu metodologii design thinking w Dobrodzieniu


W ramach działań multidyscyplinarnych zespołów roboczych design thinking, utworzonych w ramach projektu „Opolskie Szkolnictwo Zawodowe Bliżej Rynku Pracy 2”, uczniowie Zespołu Szkół Mechanicznych w Głubczycach, w dniu 21 listopada 2016 r., uczestniczyli w warsztatach z zakresu metodologii design thinking.

Podczas warsztatów pracowali w zespołach, wypracowali innowacyjne rozwiązania do zdiagnozowanych „problemów”. Praca odbywała się na specjalnie przygotowanych przykładach, dostosowanych do wieku uczniów i ich zainteresowań. Cały proces był moderowany a uczestnicy przez doświadczenie nauczyli się podczas pracy metodologii (sposobu myślenia) design thinking.


Design Thinking to usystematyzowane podejście do procesu innowacji. Pierwszym krokiem jest zbudowanie interdyscyplinarnego zespołu, w skład którego wchodzą specjaliści, którzy mogą spojrzeć na problem z różnych perspektyw: inżynierowie, technolodzy, specjaliści od marketingu, projektowania, socjolodzy etc.

Następnie powołany zespół realizuje, krok po kroku, kolejne etapy metody (opisane poniżej) posługując się zestawem narzędzi i technik, aby w rezultacie wypracować możliwe do wdrożenia rozwiązanie.

Celem zespołu jest wygenerowanie oryginalnego rozwiązania oraz sprawdzenie jego działania na etapie prototypowania.

Ścieżka prowadząca przez kolejne etapy nie musi być liniowa. Porażka poniesiona na etapie prototypowania może wymagać powrotu do etapu generowania pomysłów albo nawet definiowania problemu i rozpoczęcia procesu od początku.

Dla Kogo?

Dla firm, korporacji, fundacji, szkół, administracji; dla wszystkich organizacji, które poszukują innowacji, ale nie poprzez kopiowanie i ulepszanie, tylko tylko poprzez wdrożenia oryginalnych rozwiązań opartych na głęboko rozpoznanych potrzebach użytkowników.

Gdzie ma zastosowanie?

Design Thinking, poprzez swój uniwersalny charakter, ma szerokie zastosowanie, wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z tzw. “wicked problems”, czyli problemami, które nie mają jednego oczywistego rozwiązania czy sztywnych ram.

Przykładowe wyzwania dla Design Thinking:

Jak transportować ludzi w kopalni?
Jak poprawić doświadczenie korzystania z odkurzacza?
Jak zbudować wózek dziecięcy dla aktywnych rodziców?
Jak podtrzymać ciepłotę ciała noworodka w warunkach polowych?

Są to skomplikowane zagadnienia wymagającego zintegrowanego podejścia, które łączy kompetencje z zakresu technologii, behawioryzmu, projektowania, ergonomii, biznesu etc.

Co jest efektem?

Celem metody jest kreowanie i wdrażanie nowatorskich rozwiązań m.in. w postaci nowych produktów, innowacyjnych technologii, usług, strategii, procesów, programów edukacyjnych, a nawet modeli biznesowych. Niezależnie od tego, czy działamy w biznesie, przemyśle, edukacji, administracji, Design Thinking wspiera rozwój innowacji i daje gwarancję niestandardowych rozwiązań.

Za: www.designthinking.pl


Warsztaty zorganizowano w „Dobrotece” w Dobrodzieniu. „Dobroteka” to nowoczesny salon meblowy, w którym oprócz powierzchni handlowej, znajduje się:

  • multimedialny salonik historyczny prezentujący dzieje dobrodzieńskiego rzemiosła,
  • galeria wystaw artystycznych z projektami najzdolniejszych studentów,
  • specjalistyczna czytelnia,
  • multimedialne audytorium,
  • wzorcownia wyposażona w katalogi i próbniki,
  • część przeznaczona na warsztaty artystyczne,
  • bistro.

Salon łączy w sobie funkcje handlową, edukacyjną i badawczą.

Za zaproszenie i miłą atmosferę serdecznie dziękujemy.

Małgorzata Wanicka ZSM

Źródło: www.zsm.powiatglubczycki.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Wprowadź swoje imię

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.